|
|
מה עדיף: שש ארוחות ביום או שלוש? אם את בדיאטה ואוכלת שש ארוחות ביום במקום שלוש כדי לזרז את חילוף החומרים, מסתבר שאת טועה ולא זה מה שיעזור לך... למה לא, בעצם, ומהי הדרך היחידה להגביר את קצב חילוף החומרים כדי לעודד ירידה במשקל?
|
|
|
|
פורסם בראשונה: 24.01.2011
עדכון אחרון: 26.01.2011
|
 |
|
|
 |
|
דיאטות אופנתיות וספרים פופולרים לירידה במשקל טוענים שאכילת ארוחות קטנות ותכופות במשך היום מגבירה את קצב חילוף החומרים ובכך תורמת לירידה במשקל. אבל מה, מסתבר שזה לא ממש נכון.
באמת? אבל שזה לא מה ששמעתי! בעבר פורסמו מחקרים שמצאו קשר הפוך בין תדירות הארוחות במשך היום לבין מסת השומן בגוף. ואכן, דיאטות רבות מבוססות על אכילת ארוחות קטנות מספר פעמים ביום. משערים כי אכילה לעתים תכופות עוזרת לשליטה בתיאבון וכי היא מעודדת את קצב חילוף החומרים של הגוף ובכך מסייעת לירידה במשקל.
נו, וזה לא נכון? לפי מחקר חדש, לטענה הזו אין ביסוס מדעי. כנראה שבדומה לחוק שימור האנרגיה, כל עוד צריכת הקלוריות היומית דומה, כך דומה גם קצב חילוף החומרים במשך היום.
| אוכלים בריא? יופי... לא אוכלים בריא? אולי הגיע הזמן להתייעץ עם דיאטנית. | ספרי קצת על המחקר. המחקר, שמדגים את המשוואה הפשוטה הזו, נערך באוניברסיטת אוטווה בקנדה ופורסם לאחרונה בעיתון הבריטי לתזונה. לחץ/י כאן לקריאת המחקר (באנגלית, מה לעשות).
במחקר השתתפו 16 אנשים שמנים (בעלי BMI 37), שמונה גברים ושמונה נשים, בני 35 שנים בממוצע. המשתתפים חולקו באופן אקראי לשתי קבוצות דיאטה קפדניות. תפריט הדיאטה בשתי הקבוצות היה דל בקלוריות והמשתתפים צרכו את אותו מספר קלוריות ליום, במשך שמונה שבועות.
ההבדל בין שתי הקבוצות היה בתדירות הארוחות: בעוד הקבוצה הראשונה צרכה את כל המזון בשלוש ארוחות גדולות, הקבוצה השנייה אכלה שש ארוחות במשך היום.
מה היו תוצאות המחקר? בסיום התהליך המשתתפים בשתי הקבוצות ירדו במשקל במידה משמעותית, אולם לא נמצא הבדל בין שתי הקבוצות. לא נמצאו הבדלים גם באיבוד מסת השומן, בבקרת התיאבון או ברמות ההורמונים המעורבים בבקרת הרעב והשובע. המשך הכתבה לאחר ההפניות...



אז מה המסקנה? מסקנת החוקרים היתה שאין ראיות מוצקות לכך שאכילת שש ארוחות קטנות ביום במקום שלוש ארוחות גדולות מאיצה את קצב חילוף החומרים ומעודדת ירידה במשקל.
אז מה כן עוזר לחילוף החומרים? פעילות גופנית, שלה תרומה מוכחת לעלייה ביעילות חילוף החומרים.
אז מה זה אומר? המשמעות היא שניתן לרדת במשקל גם בדיאטה שכוללת שלוש ארוחות גדולות ביום. ההתאמה האישית של הדיאטה היא המפתח להצלחה – בדיאטה מתאימה ניתן להתמיד לאורך זמן ולהגיע לתוצאות.
ד"ר מיכל גילאון היא דיאטנית קלינית במרכז "שניידר" לרפואת ילדים מקבוצת כללית
|
|
|
|
|
|
|
לקריאת כל התגובות ברצף
|
|
7. 6 ארוחות זה too much! ahlam, 25/02/2011 20:53:55
|
so 3 is better!
הוספת תגובה
|
|
|
6. תגובה ענבל, 23/02/2011 20:25:13
|
ברור שאם כולם יאכלו אותו דבר...הם גם ירדו באותה צורה!!!
הכוונה היא שאדם שיאכל 6 ארוחות קטנות, זה יעזור לו בדיאטה עצמה,מכוון שלא יהיה רעב ויתפתה...הוא פשוט מרגיש שאוכל יותר .זה הכל.
הוספת תגובה
|
|
|
5. תנאי מעבדה לא בהכרח משקפים מציאות יניב (מאמן כושר), נתניה, 03/02/2011 01:04:25
|
במקרה זה המשתתפים שהונחו לאכול 3 ארוחות ביום כנראה היו ממושמעים. בפועל, במציאות, נוצר מצב שבפרק הזמן הארוך בין הארוחות המעטות - נתקפים רעב וצורך לנשנש ואז בעצם אוכלים יותר ומשמינים. אכילת אותם כמויות בתדירות גבוה ובפרקי זמן קצרים יספקו תחושה של שובע לאורך היום ופחות סיכוי לנישנוש מיותר :)
הוספת תגובה
|
|
|
4. מחקר מיותר. מורן, ראשל"צ, 27/01/2011 08:09:28
|
הרעיון של כמות קלוריות יומית טיפשי ביותר. נכון במהותו, אבל דורש הבהרה: אדם שצריך לצרוך 2500 קלוריות ויצרוך אותן ב2 ארוחות ביום או גרוע מכך- בארוחה אחת- הוא גם לא יספוג בצורה המיטבית ביותר את רכיבי המזון ואת הויטמינים והמינרלים בשל העומס ויכולתו לספוג והסבירות שהגוף יהפוך את האנרגיה (קלוריות) מהארוחה לשומן גדולה בהרבה,כיוון שהאפשרות שלו לנצל את כל האנרגיה שצרך היא משימה בלתי אפשרית לגוף (אלא אם הוא הולך להיות פעיל גופנית במשך שעות לאחר הארוחה, וגם אז- לא תמיד בטוח שהאנרגיה הזו תהיה זמינה לו כאנרגיה לשימוש מיידי. ההגיון בלפצל את הארוחות הרבה יותר סביר, כך ניתנת לגוף האפשרות להשתמש באנרגיה (הקלוריות) שקיבל מהארוחה וכן הספיגה של רכיבי המזון יעילה יותר.
אבל יותר חשוב מכל המחקרים האלה הוא קודם כל להקשיב לגוף וללמוד איזה התנהלות חיים "משמינה" אותנו. ייתכן שמדובר בפיזור הארוחות במשך היום או בשעות בהן אנו אוכלים או במזון אותו אנו בוחרים או בתת פעילות של בלוטות שקשורות לחילוף החומרים, בעיקר בלוטת התריס, או ברמות הלחץ שאליו אנו חשופים שמונע מאיתנו להפטר משומן ואף מעודד אגירה שלו, אי פעילות גופ
הוספת תגובה
|
|
|
3. אכילת 3 ארוחות ביום רעיה, 26/01/2011 19:33:33
|
מיכל, באמת!
את מצטטת מחקר יחיד ועוד עם רק 16 משתתפים.... מהי המהימנות של הממצאים?
הוספת תגובה
|
|
הבנת הנקרא שרון, 30/01/2011 11:08:57
|
נכון שהמחקר קטן ולמרות זאת הוא עדיין מדעי מה שחשוב זאת המסקנה - לא לכולם מתאימה דיאטה של 6 ארוחות ואפשר לרדת במשקל גם עם 3 ארוחות. ככה בדיוק אני עשיתי - לא צריך להילחץ מכל אלה שאומרים רק 6 ארוחות וכל השאר...
הוספת תגובה
|
|
|
2. 16 אנשים שמנים , 26/01/2011 19:25:45
|
זה לא מדגם מייצג! זה 8 מכל קבוצה, זה לא רציני.
הוספת תגובה
|
|
|
1. 3 או 6 ארוחות טובות יותר מ1 ביום מיאו, 26/01/2011 16:56:16
|
הסיפור על 3 ארוחות או 6 ביום
חשוב כי המון נשים (בעיקר)
חושבות שצריך לא לאכול כל היום.
מי שאוכלת פחות מ2-3 ארוחות
הגוף שלה מתחיל לחסוך
כי בטוח שהוא בצרה.
הוספת תגובה
|
|
צעירים בני 35 יוכי, חיפה, 30/06/2011 10:38:07
|
מדובר במחקר שבו משתתפים צעירים בני 35 שאצלם מערכת המיטבולית וקצב חחילוף חומרים הוא הרבה יותר מהיר מגילאי 50+ או נשים בגיל הבלות ללא אסטרוגנים,וקצב חילוף חומרים איטי שדווקא להם צריך 6 ארוחות ליום כדי להמריץ את קצב חילוף החומרים. מחקר לא ממצה
הוספת תגובה
|
|
|
|
|
|