|
|
|
|
| |
המשקה הפופולרי בעולם, ואלה מסוגיו, אולי מבטיחים לך טעם גן־עדן והצטרפות לחבורת היפים והיפות שבפרסומות, אבל מגוון תופעות הלוואי של שתיית כמויות ניכרות של קולה הוא ממש לא סקסי בעליל. דוגמאות? בבקשה
|
| |
|
|
|
|
פורסם בראשונה: 13.01.2010
עדכון אחרון: 09.03.2011
|
 |
|
|
|
|
| -
+ |

לאחרונה הורדו מהמדפים בארץ בקבוקים של חברת "קוקה־קולה" בעקבות ריח לוואי שנבע, לדברי החברה, מתקלה אצל יצרן הפחמן הדו־חמצני של החברה. מאז הפסיקה החברה את התקשרותה עם ספק הפחמן הדו־חמצני שלה, והחליפה אותו באחר.
עוד מוקדם לדעת אם האירועים האחרונים יזיקו לתדמית המשקה הפופולרי הזה, אבל בלי שום קשר, יש מספיק סיבות טובות אחרות שבגללן כדאי להמעיט ככל הניתן בשתיית משקאות מסוג קולה.

קולה ואוסטיאופורוזיס
חוקרים מהמרכז לחקר התזונה באוניברסיטת טאפטס בבוסטון בדקו את הקשר בין צריכת משקאות מוגזים וצפיפות העצם בקרב כ-2500 אנשים בגיל 60 בממוצע. הנשים דיווחו על צריכה ממוצעת של חמישה משקאות מוגזים בשבוע, ארבעה מתוכם היו משקאות מסוג קולה. במחקר נמצא כי שתיית קולה בנשים קשורה במסת עצם נמוכה יותר בשלושה אזורים בירך, ללא קשר לגיל, למנופאוזה ולתזונה שכוללת צריכת סידן וויטמין. D הקשר היה חלש יותר עם קולה ללא קפאין, אולם התוצאות היו דומות למשקאות קלים דיאטטיים. קשר זה, אגב, לא נמצא בקרב גברים.
• לחץ/י כאן לקריאת המאמר המדעי. באנגלית, מה לעשות
שתיית משקאות מוגזים קשורה לצפיפות עצם נמוכה יותר גם בקרב ילדים. מנגנון הפעולה לא ברור עד סופו, אולם מומחים מאמינים כי שתיית משקאות קלים, במיוחד מסוג קולה, משפיעה על צפיפות העצם בכמה מנגנונים:
• אנשים ששותים קולה צורכים פחות סידן מכיוון שהם שותים פחות משקאות בריאים יותר כמו חלב או מיצי פירות מועשרים בסידן.
• אפשרות נוספת היא תכולת הקפאין שבקולה, מאחר שצריכה גבוהה של קפאין יכולה להיות קשורה לסיכון גבוה יותר לפתח אוסטיאופורוזיס.
• הסבר אחר הוא נוכחות חומצה פוספורית (חומצה זרחתית) בקולה, שגורמת לחוסר איזון בגוף וליציאה של סידן מהעצמות לדם במקום להיפך. זרחן מצוי אומנם גם בחלב, אבל החלב מכיל גם סידן וקיים בו יחס טוב של סידן לזרחן. מסיבה זו, שתיית חלב אינה גורמת ליציאה של סידן מהעצמות. במשקאות קלים יש רק חומצה פוספורית ואין סידן. שתייה מרובה שלהם גורמת לחוסר איזון של זרחן ואם אין מספיק סידן, הגוף פונה למאגרים בעצמות.
 קולה ובריאות השן
משקאות מסוג קולה מכילים סוכר וחומצה פוספורית – שני גורמים שעלולים לפגוע בבריאות השיניים. הסוכר מהווה מזון לחיידקים המצויים בפה, והם הופכים אותו לחומצה לקטית. חשיפה ממושכת לחומצה זו פוגעת באמייל, הציפוי החיצוני הקשה של השן, ויכולה בסופו של דבר ליצור חורים בשיניים. החומצה הפוספורית גם כן עלולה לפגוע בציפוי האמייל של השן. מים, להבדיל, לא פוגעים בשיניים וגם עוזרים לשטוף את שאריות המזון שנדבקות לשיניים.
• לחץ/י כאן לקריאת המאמר המדעי. באנגלית, מה לעשות
 קולה וכאבי ראש
במחקר שנערך על־ידי ד"ר רחל הרינג-חנית, נוירולוגית מהמרכז הרפואי מאיר, נמצא קשר בין תלונות על כאבי ראש בילדים לשתייה מוגזמת של קולה (לפחות 1.5 ליטר קולה ביום או 10.5-21 ליטר קולה בשבוע). כאבי ראש בילדים עשויים לנבוע מצריכת קפאין גבוהה דרך שתיית קולה מוגזמת. לאחר הפחתה הדרגתית של שתיית הקולה, כ-90% מהילדים חוו היעלמות מוחלטת של כאבי הראש. • לחץ/י כאן לקריאת המאמר המדעי. באנגלית, מה לעשות
המשך הכתבה לאחר ההפניות...



 קולה ומחלת כליות החומצה הפוספורית בקולה יכולה לגרום לאבנים בכליות ולבעיות כלייתיות אחרות. חוקרים מה-National Institutes of Health בדקו את הרגלי התזונה של 465 אנשים שאובחנו לאחרונה עם מחלת כליות ושל 467 אנשים בריאים. לאחר נטרול לגורמים שונים, החוקרים מצאו כי שתייה של שתיים או יותר מנות קולה (רגילה או דיאט) ביום קשורה להכפלת הסיכון למחלת כליות. שתיית משקאות מוגזים אחרים לא נמצאו קשורים לסיכון גבוה יותר לתחלואה.
• לחץ/י כאן לקריאת המאמר המדעי. באנגלית, מה לעשות
תמיד נכון להגיד שדרושים מחקרים נוספים על־מנת לקבוע אם הקשרים שנמצאו במחקרים הם אכן קשרים סיבתיים. אולם נראה שיש מספיק סיבות טובות לצמצם את צריכת הקולה.
מיכל גילאון היא דיאטנית קלינית במרכז "שניידר" לרפואת ילדים, מקבוצת שירותי בריאות כללית, ומחברת התוכנית "דיאטה אישית און־ליין" |
|
|
|
|
|
|
|
לקריאת כל התגובות ברצף
|
|
4. מה לגבי סודה? עופר, ב"ב, 14/07/2010 18:51:15
|
מה עם מוגז עדין? ומופחתי סוכר (אוכדינציה..)
הוספת תגובה
|
|
|
3. משהו לגביי התפיסה ג'ונו, נתניה, 09/02/2010 13:26:08
|
התפיסה שלנו שמישהו חושף איזה פגם במשקה אהוב- "הו לא!"
אז לא, זה ממש לא צריך להיות ככה,
למעשה- אם נחפש יפה, נראה שכל דבר מזיק,
במיוחד בכמויות..כמו שצוין לעיל.
לכן- תעשו לעצמכם טובה,
במקום להתנזר מכל דבר אפשרי כי הוא "לא בריא"..לפחות תהנו..חסרונות תמיד יהיו :-)
הוספת תגובה
|
|
|
2. גיבוב של שטויות של דיאטקנית פופוליסטית אדריאן, י-ם, 14/01/2010 08:28:05
|
לפי הכתוב לא נמצא שום מחקר רציני שיאמר מי ששותה קולה יפלו לו השיניים או שיהיה לו אוסטאופורוזיס
בואו נקרא בין השורות:לגבי בריאות השן מיתוסים רבים נאמרו על הקולה שהיא ממיסה שיניים שהיא פותחת סתימות בשירותים אז אמנם זה לא מחקר מדעי אבל החברה בערוץ דיסקוברי בדקו את הנושא והשאירו שיניים בקולה לתקופה של ימים וראו זה פלא השן לא נמסה!!גם החומצה הפוספורית(שאמורה לפתוח סתימות נמצאת בכמויות כ"כ קטנות שלמעשה זה אינו מזיק
לגבי ילדים ששותים ליטרים של קולה ביום ויש להם כאבי ראש כאילו דאאאאאא. גם אם הם ישתו קפה יקרה אותו דבר זה לא סוד אבל בקולה יש קפאין וישי להגביל אותו בילדים(בואו לא נשכך שיש גם בשוקולד קפאין)
עכשיו בואו נחשוב בהיגיון קוקה קולה מיצרת קולה מזה מעל ל60-70 שנה ועדיין יש רק שמועות שהקולה רעה לנו קחו לדוגמא מוצר מזיק אחר כגון סיגריות וראו כמה מחקרים רצינים יש המעידים על הנזק שסיגריות גורמות איפה כל הנזק של הקולה מסתתר?? הבעיה היחידה לטעמי עם הקולה היא שבכוס ממוצעת יש כ ---6---- כפיות סוכר זה למעשה סירופ אבל בדיאק קולה גם הבעיה הזאת מטופלת.נכון מים ומיץ טבעי עדיף על קולה אבל מסע הד
הוספת תגובה
|
|
צודק אדריאן - בוא נפסיק לילדים.. יגאל פ., צפת, 14/01/2010 09:21:37
|
את ההרגל המגונה לשתות מים וחלב ונעביר אותם סופית לקולה, בכלל אולי עדיף לחבר את כולנו לאינפוזיה ענקית של קולה כך גם נחסוך הרבה מים מגעילים! ( סה"כ 6 כפיות סוכר...כמה ילדים אתה מכיר שיסכימו לשתות קולה דיאט??!! )
הוספת תגובה
|
|
יגאל החמוד,לקרוא אתה לא ממש יודע אדריאן, 14/01/2010 11:07:28
|
איפה ראית שכתבתי לא לשתות מים וחלב??
כל שאמרת הוא שהשד בקולה אינו נורא כפי שמציגים אותו בכתבה הר"מ
ודרך אגב לא בשביל לחנך אותך אבל ילד קטן שותה מה שנותנים לו גם אם זה דיאט קולה והרבה ילדים ובנות בעיקר בוחרים בדיאט קולה לבד
כנראה שיש לך ילדים בעייתיים אבל לפי צורת ההתלהמות שלך אני יכול להבין למה :)
הוספת תגובה
|
|
דיאט קולה יותר גרוע מקולה אלמונית, 14/01/2010 14:19:14
|
כל הממתיקים המלאכותיים הם רעל בפני עצמם.
הוספת תגובה
|
|
אלמונית טועה, סוכר גורם יותר נזק והשמנה מהממתיקים ל"ת מ, פתח תקווה, 14/01/2010 23:47:41
|
הוספת תגובה
|
|
מה?? אלמוני אחר, אל קודס, 28/01/2010 04:16:16
|
סוכר בכמויות קטנות לא יגרום להשמנה(ושאר הצרות של סוכר הם רק תוצר עקיף מן ההשמנה) בעוד שממתיקים מלאכותיים הם סרטן מן הכמות הקטנה ביותר(סטטיסטית סיכוי קטן מאוד, נכון). אם כבר מתוק אז לא מלאכותי, אבל בכלליות להתרחק ממתוקים.
הוספת תגובה
|
|
הממתיקים המלאכותיים הרבה יותר מזיקים מסוכר.... הודיה, ירושלים, 30/07/2011 18:36:52
|
אם צורכים יותר מידיי ממתיקים מלאכותיים זה עושה כעיות איומות...
ידידה שלי הגיע למצב שהיא על כיסא גלגלים עם בעיות רציניות בצערכת העצבים ואף רופא לא ידע לומר לה למה
ואז ראיתי שהיא שותה המון משקאות דיאטטיים וכשהיא הפסיקה לצרוך מוצרי דיאט כול הבעיות שלה נעלמו תוך כמעט שבועיים והרופאים אמרו שזה נס כי כבר חשבו שהיא הולכת למות..
הוספת תגובה
|
|
|
1. הכל טוב ויפה אבל... אני, 13/01/2010 21:33:09
|
אבל גם החלב (למרות מה שכולם אומרים) כנראה לא הכי טוב לספיגת סידן. אפילו באתר של הכללית מצוין שסידן נספג טוב יותר ממזון צמחי, והזרחן בחלב כן משפיע על הספיגה. הזרחן בקולה לא משפיע, והזרחן בחלב כן? תודו באמת, לדבר בגנות משקאות קלים הרבה יותר זול מלדבר בגנות החלב.
הוספת תגובה
|
|
מסכימה עם 1! טלי, יבנה, 14/01/2010 00:46:10
|
אני שותה רק חלב סויה אם כבר.
הוספת תגובה
|
|
גם קולה וגם חלב מזיקים לבריאות ל"ת שלומי, רחובות, 14/01/2010 21:35:20
|
הוספת תגובה
|
|
|
|
|
| |
|
|