|
|
|
|
| |
מה את אוכלת - דגנים מלאים או מעובדים? מתברר שאחד מהם מעלה את הסיכון להשמנה בטנית – מצב לא מחמיא ולא בריא; ואילו השני שומר על רקמת שומן בטני קטנה יותר ומגן מפני אותן מחלות. כלומר בריא. אז במה תבחרי?
|
| |
|
|
|
|
פורסם בראשונה: 12.05.2011
עדכון אחרון: 12.04.2012
|
 |
|
|
|
|
| -
+ |
|
מחקר שנערך בארצות הברית מצאו כי לאנשים הצורכים באופן קבוע דגנים מלאים ומגבילים את צריכת הדגנים המעובדים יש רקמת שומן בטני קטנה יותר. מעבר למראה, הצטברות כזו של שומן נמצא קשורה להתפתחות מחלות לב וכלי דם וסוכרת מסוג 2. לחץ/י כאן לקריאת המחקר (באנגלית, מה לעשות).
רגע, מה זה שומן בטני? שומן בטני, שנקרא גם שומן ויסצרלי, הוא השומן שנמצא בחלל הבטן מסביב לאיברים הפנימיים (כבד, מעי, קיבה ועוד). שומן זה שונה מהשומן התת עורי, כמו זה הנמצא בישבן ובירכיים.
זה קשור להשמנה בטנית? כן. עודף שומן ויסצרלי נקרא גם השמנה בטנית או השמנה מרכזית או השמנת "תפוח". להבדיל מהשמנת "אגס", בה השומן מתרכז באיזור הירכיים, השמנת "תפוח" היא זו שמסוכנת יותר לבריאות.
למה מסוכנת? כי במחקרים רבים נמצא קשר בין השמנה בטנית לתסמונת המטבולית, אוסף גורמי סיכון ביניהם יתר לחץ דם, רמות גבוהות של כולסטרול ו/או טריגליצרידים בדם ועמידות לאינסולין, שמגבירה את הסיכון לחלות במחלות לב וכלי דם וסוכרת סוג 2.
אוקיי, אבל איך הדגנים קשורים לעניין? כחלק ממחקר הלב בפרמינגהם (Framingham Heart Study) של המכון הלאומי ללב, ריאות ודם בארצות הברית (NHLBI), נבדק הקשר בין צריכת דגנים מלאים ודגנים מעובדים על הסיכון להשמנה בטנית.
במחקר השתתפו 2,834 גברים ונשים בגילאי 32-83 שנים, שמילאו שאלוני תזונה ועברו בדיקת טומוגרפיה, (Multi-detector computed tomography, MDCT) ממנה ניתן לחשב את כמות רקמת השומן הבטני והשומן התת עורי בגוף.
מה עלה מהמחקר? במחקר נמצא קשר ישר בין השומן הבטני לצריכת דגנים מעובדים, וקשר הפוך עם צריכת דגנים מלאים. הקשר שנמצא נשמר גם לאחר נטרול גורמים אחרים של אורח החיים כגון עישון, צריכת אלכוהול, צריכת פירות וירקות, אחוז הקלוריות שמקורן בשומן ופעילות גופנית.
המשך הכתבה לאחר ההפניות...




אפשר לפרט? כמות השומן הבטני היתה נמוכה ב־10 אחוזים בקרב גברים ונשים שדיווחו על אכילת שלוש מנות או יותר של דגנים מלאים בכל יום, תוך הגבלת הצריכה של דגנים מעובדים לכדי פחות ממנה אחת ביום. אולם באופן מעניין, בקרב המשתתפים שאכלו בממוצע שלוש מנות של דגנים מלאים ביום, אבל לא הגבילו את צריכת הדגנים המעובדים, לא נמצאה רמה נמוכה של שומן בטני.
מה זה אומר? לדברי החוקרים, תוצאות המחקר מרמזות על כך שחשוב להחליף מזון בריא פחות עם מזון בריא יותר, ולא רק להוסיף את הבריא לתזונה. למשל, לבשל אורז מלא במקום אורז לבן או לאכול כריך מלחם שיפון במקום כריך מלחם לבן.
יחד עם זאת יש לזכור שזהו מחקר תצפיתי, שמצביע על קשר סטטיסטי ולא על קשר סיבתי. כדי לאשר את הממצאים ולהבין את המנגנון בו הדגנים המלאים משפיעים על כמות השומן הבטני יש צורך במחקרים נוספים, גדולים ומגוונים.
מהם היתרונות של דגנים מלאים? צריכת דגנים מלאים נמצאה במחקרים רבים כמגינה מפני מחלות לב וכלי דם. על כן מומלץ שלפחות מחצית מהדגנים שאוכלים יהיו מלאים, או לאכול לפחות שלוש מנות ביום של דגנים מלאים.
מהי מנת דגנים מלאים, לדוגמה? פרוסת לחם שיפון או לחם מחיטה מלאה 100%, חצי כוס אורז מלא מבושל, חצי כוס פסטה מלאה מבושלת.
מהי מנת דגנים מעובדים, לדוגמה? פרוסת לחם לבן, חצי כוס אורז לבן מבושל, חצי כוס פסטה מבושלת.
ד"ר מיכל גילאון היא דיאטנית קלינית במרכז "שניידר" לרפואת ילדים מקבוצת כללית |
|
|
|
|
|
|
|
לקריאת כל התגובות ברצף
|
|
5. היימיכל בקשר לכתבה תהל, 12/05/2011 20:45:53
|
אני סובלת מכאבים בקיבה ודיאטנית אמרה לי להוריד את כל האוכל שיש בו סיבים תזונתיים. אורז מלא, לעבור ללחם רגיל ועוד...
אז מה זה אומר? מצד אחד אני פותרת בעיה מסויימת ומנגד מעודדת לאחרת.
אשמח לדעתך בנושא
הוספת תגובה
|
|
היי תהל שירה, 17/07/2011 13:20:29 shirseg2@walla.co.il
|
אני מניחה שאת סובלת מבעיה ספציפית שבגינה הומלץ לך להפחית/להימנע מסיבים תזונתיים באוכל. יש מקרים כאלה שידוע לי עליהם, מן הפשוט ביותר שהוא ריבוי גזים בגוף שגורמים לכאבים, עד קרוהן שזו מחלה דלקתית של המעי.
וכנראה שבמקרה שלך לאכול פחמימות פשוטות: קמח לבן, אורז לבן וכו' (שאלה מאכלים שמכילים כמות קטנה מאוד או שאינם מכילים סיבים תזונתיים) ולא מורכבות (קמח מלא, דגנים לא מעובדים ששופעים סיבים תזונתיים) יועיל לך, יותר מאשר יזיק לך :)
בכל אופן, עדיף לך ולכולנו, לא לאכול יותר מדי פחמימות, בין שהן בריאות יותר או פחות.
אני סומכת על הדיאטנית שלך, ואת יכולה לסמוך על התחושות שלך בגוף בעקבות אכילה של מזונות שונים ולפי זה גם לדעת מה מטיב עימך יותר ומה פחות.
תהיי בריאה :)
הוספת תגובה
|
|
|
4. בשוק נמכרים גרעיני דגנים טבעיים במצבים שונים שאלה, 12/05/2011 20:41:30
|
יש חיטה מלאה, וחיטה קלופה, ובורגול וגרישה , וסוגים שונים של שעורה. מה שנקרא גריסים- עם קליפה ,וגריסי פנינה לבנים.
וגם אורז בסמתי עם אובלי קליפה.
האם יש להעדיף תמיד את אלה שיש להם קליפה?
הוספת תגובה
|
|
|
3. בדיוק פרסמו שהשמנת תפוח לא מסוכנת, לא ? דנית, ת"א, 12/05/2011 18:28:51
|
קראתי שחוקרים הגיעו למסקנה שכל הקטע עם התפוחים הופרך http://websightstory.blogspot.com/2011/04/bmi.html
זה לא נכון ?
הוספת תגובה
|
|
|
2. עוד מחקר מארץ מחקריה אהוד, חיפה, 12/05/2011 18:27:59
|
עוד אחד מעשרות אלפי מחקרים הנעשים בכל שנה בצורה המעליבה את האינטיליגנציה המדעית. לפחות בהתאם לתקציר ולהסבר בעברית, לא בוצע כאן ניסוי המשווה בין קבוצות אנשים דומות שההבדל היחיד ביניהם הוא צריכת דגנים כאלו או אחרים (שזו הדרך המדעית הנכונה לבצע מחקר כזה). במקום זאת שאלו אנשים מה הם אוכלים ובדקו את מצב השומן שלהם. עכשיו, מי אמר איפה הביצה ואיפה התרנגולת? אולי אנשים שבאופן כללי נוטים לעשות ספורט ולאכול בריא באופן כללי נוטים גם לאכול דגנים מלאים וההשפעה באה דווקא ממיעוט האוכל או מסוג אוכל אחר? אולי אנשים שצורכים דגנים מעובדים גם באותה הזדמנות צורכים הרבה בשר בקר, שוקולד, אלכוהול ואינם עושים ספורט ובגלל זה הם שמנים (ולא בגלל סוג הדגנים).
בקיצור, יכול להיות שעדיף לאכול דגנים מלאים וכנראה שבאופן כללי עדיף לאכול בריא ולחיות בריא, אבל המחקר הזה לא מוכיח אף אחת מהתיזות האלו (לפחות לא לפי מה שרשום במאמר בעברית או בתקציר באנגלית).
הוספת תגובה
|
|
תקראו את מס' 2, כ"כ נכון!! שי, ת"א, 13/05/2011 07:39:24
|
אהוד מחיפה, אתה כ"כ צודק. מדי בוקר יוצא מחקר חדש (ודי מעליב את האינטיליגנציה) בגנותו של המחקר שהגיע יום קודם מבלי שנערכו השוואות מקיפות וארוכות טווח ואנחנו הציבור "אוכלים" את זה (תרתי משמע). צר לי דר' גילאון, ניכר שאת מתבססת על משהו שאני לא כ"כ בטוח שאפילו את מאמינה לו. הפסיקו להשלות את הציבור לשווא. יש פעילויות יותר יעילות לשיפור המצב -קוראים לזה ספורט, והרבה. תהיו בריאים
הוספת תגובה
|
|
|
1. איזה סוגים???? לילי, פתח תקווה, 12/05/2011 18:26:10
|
אני אמרוה לנחש, תנו שמות
הוספת תגובה
|
|
|
|
|
| |
|
|