זה שוב קרה לי מול המראה: איך אפסיק לשנוא את הגוף שלי?

 




גם אם את רזה וגם אם אתה סובל מעודף משקל – זה לא באמת משנה. תמיד תמצאו את המשהו הזה שיגרום לכם לא לאהוב את המראה החיצוני שלכם. עד כמה התופעה הזו נפוצה? ואיך אפשר לעצור אותה?

 
מאת: דני טל ושרי לביא
פורסם בראשונה: 29.10.2013
עדכון אחרון: 29.10.2013
לתשומת לבך, השימוש באפשרויות השונות של "פייסבוק" עשוי לשתף את המידע שלך עם אחרים


למה דימוי הגוף שלי בקרשים?

1
. גם גברים וגם נשים לא מרוצים מאיך שהם נראים, בין היתר בגלל מה שאנחנו רואים על שלטי חוצות ובמגזינים 

2. מחקרים מעידים על כך שעיסוק בפעילות גופנית, גם אם לא תהפוך למר ישראל בעקבותיה, משפרת את דימוי הגוף 

3. וככה זה: כשאת מפעילה את הגוף וזזה יותר, המאמץ והכושר מאששים את הביטחון שלך בעצמך וביכולות שלך ומשפיעים על איך שאת מרגישה לגבי עצמך


את רוכשת לעצמך חולצה חדשה שנראתה יופי בחנות, וכמה ימים אחר כך כשאת לובשת אותה מול המראה בבית פתאום היא מדגישה את כל החלקים בגופך שלא מוצאים חן בעינייך. אתה הולך ברחוב ומוצא את עצמך לוטש שוב ושוב מבטים לבטנים של גברים אחרים, משווה אותן לזו שלך בזמן שאתה מכניס אותה פנימה בכוח. זה קורה המון: אנחנו לא מרוצים מהגוף שלנו, ומאיך שהוא נראה.

ויש גם נתונים שמצביעים ומנתחים את המצב המתיש הזה: מסקרים שנערכו במהלך השנים האחרונות בארצות הברית עולה שלא פחות מ-60% (!) מהאזרחים באוכלוסייה הבוגרת מצהירים שהם אינם מרוצים ממראה גופם.
מדובר בתופעה מטרידה ביותר בחברה בת זמננו שממדיה רק הולכים ותופחים. היא קשורה להתנהגות בריאותית שלילית, לרבות  דיאטות "יו יו", עישון, נטילת תוספים ללא צורך, ניתוחים פלסטיים מיותרים ועוד. היא חוצת מגדר, מגזר, גיל ומאפיינים כלכליים וחברתיים שונים.   

במחקר שנערך באוניברסיטת פלורידה ב־2006 נסקרו 121 פרסומים בנושא השפעת פעילות גופנית על דימוי הגוף. את המחקר הובילה הת'ר הוסנבלס, פסיכולוגית של הספורט. המסקנה הבולטת ביותר שעלתה מסקירה מקיפה זו הייתה שפעילות גופנית, גם אם אינה מאומצת במיוחד, עשויה לתרום לדימוי גוף חיובי יותר, ללא קשר לרמת הכושר הגופני של המתאמן או המתאמנת.

"ההנחה המתבקשת היא שככל שהכושר הגופני גבוה יותר, דימוי הגוף יהיה טוב יותר" אמרה הוסנבלס, עורכת המחקר בראיונות שנערכו איתה, "אבל זה לא מה שמצאנו". יתכן שהדבר נובע מהשוני העמוק בין היתרונות הפסיכולוגיים של פעילות גופנית לבין יתרונותיה הפיזיולוגיים.

במחקר אחר שנערך בגרמניה ב־2009, השתתפו 65 נשים שחולקו לשתי קבוצות. קבוצה אחת התאמנה במשך שעה ברמת מאמץ של 65 עד 85 אחוז מהדופק המכסימלי. בנות הקבוצה השנייה לא התאמנו אלא קראו עיתונים באותו זמן (שבהם אגב, לא הופיעו תמונות של דוגמניות חטובות) בתום המחקר דיווחו חברות קבוצת הפעילות הגופנית על שיפור קל בדימוי הגוף שלהן בהשוואה לחברות הקבוצה השנייה.

לא צריך להיות ספורטאי מצטיין כדי ליהנות מקצת כושר 
המומחים מכירים היטב את ההשפעות הפיזיולוגיות של פעילות גופנית ומרבים לעסוק בהן, אבל הם ממעטים לעסוק בהיבטים הפסיכולוגיים של פעילות ספורטיבית והשפעתה על דימוי הגוף. עובדה זו מעניינת במיוחד על רקע הקשר המובהק בין פעילות גופנית וירידה במשקל וחיטוב הגוף.

עם זאת, במחקרים שונים נמצא שמשתתפים מבוגרים שהקפידו להתאמן  לעיתים תכופות יותר דיווחו שהם מרוצים ממראה גופם כתוצאה מפעילות גופנית. "אנשים שמדווחים על אי שביעות רצון מגופם נוטים להתאמן פחות" אומרת הוסנבלס "כך שרצינו לקחת את זה צעד נוסף ולבחון האם פעילות ספורטיבית אכן משפרת את דימוי הגוף".

אם חשבת עד עכשיו שאי שביעות רצון מגופך היא בעיה נשית, תשכח מזה: נמצא שההשפעה של פעילות גופנית על דימוי הגוף בנשים שונה רק קצת מזו של גברים. "הנחנו שהפער בין גברים ונשים יהיה משמעותי יותר" כותבים מחברי המחקר " אבל נראה שההסבר להבדל הלא גדול הזה נעוץ בעליה הדרמטית במודעות של הגברים למראם החיצוני. אנו עדים לשטף של מסרים במדיה העוסקים במודל היופי הגברי, תחום שהיה נחלתן הבלעדית כמעט של נשים עד לתקופה האחרונה".

ומה עם הגיל שבו אפשר להתחיל לסבול מדימוי גוף נמוך? ארגון המורים והמרצים הבריטי טוען שתמונות של הגוף האידיאלי המתפרסמות בכלי התקשורת השונים, פוגעים בביטחון העצמי גם של ילדים וילדות בכל הקשור למראה גופם.

ומה כל כך מעודד בכושר?
יש כמה סיבות פסיכולוגיות שמסבירות היטב למה אנשים שעוסקים בפעילות גופנית יותר מרוצים ממראה גופם והן קשורות לגורמים הבאים:

בזמן פעילות גופנית המתאמן נמצא בקשר מתמיד עם הגוף שלו. הוא קשוב לו יותר, לדופק, לרמת המאמץ, להזעה, להתנשפות. הפעילות הגופנית, המאמץ וההתגברות עליו גורמים לתחושה של הישגיות, להרגשה שהגוף שלי מסוגל לעשות דברים, ש"המכונה" פועלת כמו שצריך.

בנוסף, אנשים שבוחרים לעסוק בפעילות גופנית שגורמת להם להנאה, כמו משחק כדורגל, ריקוד, שחייה או כל דבר אחר שמשמח אתכם מרוויחים גם כושר וגם סיפוק מפעילותו התקינה של הגוף במסגרת הזו, הנאה ממקשרים חברתיים שנרקמים תוך כדי הפעילות, תחושה של הישגיות והתעלות הרוח. לכן מומלץ כל כך לבחור בפעילות גופנית שמסבה למתאמן הנאה.

הגברת מסת השריר, הפעילות הקרדיו-וסקולארית, הגמישות והכח – מוסיפים לתחושת הביטחון האישי ולכך שהאדם סומך על גופו שישרת אותו בעת צרה.

ברגע שהגוף שלך חזק ופעיל יותר, פעילויות יומיומיות שונות הופכות להיות קלות ומהנות יותר. למשל, קל יותר להגיע למקומות ברגל ואפילו לעשות ספונג'ה לכל הבית עם פחות זיעה ופחות מועקה.

לא פחות חשוב, ואולי יותר: כושר וגמישות יכולים לשפר ולגוון גם את חיי הזוגיות והמין, ולהשפיע עלינו לטובה כהורים וכבני זוג. הרבה יותר קל להתנדב ללוות טיול של הילדים בבית הספר, או לצאת לטראק עם בן זוג, כשאת יודעת שתוכלי לצעוד בקלות בעליות ובגאיות.

עם כל היתרונות האלו, איך לא תרגיש יותר טוב עם עצמך כשתיכנס לקצת כושר?

דני טל הוא מומחה לכושר גופני בקבוצת שירותי בריאות כללית והיועץ המדעי של ערוץ הכושר ב"20 פלוס" .

שרי לביא היא עובדת סוציאלית, סקסולוגית, מטפלת מינית וזוגית וכותבת את הבלוג "אומרים לנו שיש סקס אחר" באתר כללית

מעודכנים? פרגנו לנו בלייק

לתשומת לבך, השימוש באפשרויות השונות של "פייסבוק" עשוי לשתף את המידע שלך עם אחרים


עד כה: 1 תגובות, ב-1 דיונים
לקריאת כל התגובות ברצף
1. אהבה לגוף
מיקה דגני, חיפה, 30/10/2013 22:38:43
 
לא משנה המשקל והגזרה, אף אחת מכן לא מרוצה
מצטרפים לכללית   שלחי לחברה
שלחי לחברה   פורום חלומות ושינה

מי אמר שקפה
לא נחשב?

ממצאים חדשים מפריכים מיתוסים על שתיית מים (וקפה)

השרירים שלך: כל מה שצריך לדעת

איך הם בנויים? מה משפיע על המראה שלהם? ועוד ועוד ועוד

 
סטייל ראשי